Deși nu mulți știu asta, una din cele 24 luni de creștere a copilului revine tatălui (în cazul în care mama aplică pentru cei doi ani de îndemnizație crestere copil). Dacă tatăl optează pentru a nu lua această lună, o vor pierde ambii părinți (nu este transferabilă). Așadar, ne-am gândit sa venim în ajutorul părinților cu aceste documente și pașii necesari deoarece multe din website-urile primăriilor de domiciliu sunf foarte greu de accesat, conțin date vechi (neactualizate) sau pur și simplu apar pagini inexistente (eroare 404).

 


Conținut


 

Documente Utile pentru Luna Tatălui

Documente Necesare
Documente Necesare

Am cerut informații celor de la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială – Ministerul Muncii și Protecției Sociale cu privire la documentele necesare pentru luna tatălui, și răspunsul a fost:

Bună dimineața,

Puteți să solicitați îndemnizație în orice perioadă doriți.

Dosarul se trimite pe email către primaria de domiciliu.

Dosarul trebuie sa conțină urmatoarele documente:

  • Cerere.
  • Adeverință eliberată de angajator cu veniturile obținute anterior nașterii copilului.
  • Fișa de personal.
  • Suspendare contract de muncă.
  • Acte de identitate: CI mama și tata, certificat naștere copil, certificat căsătorie.
  • Extras de cont.

Vă rog, în decizia de suspendare de la angajator să fie trecută perioada în care veți beneficia de îndemnizație.

O zi bună!

 

Bun, acum după ce ne-au fost furnizate aceste date, a fost nevoie să caut fișierele pdf tipizate, și iată ce am găsit (poți face click pe link-uri):

  1. Cererea pentru acordarea indemnizaţiei de creştere a copilului se poate descărca atât de pe mmanpis.ro cât și de pe mmuncii.ro. Problema însă este că acele website-uri sunt foarte complexe, așa că ți-am atașat link-ul cu cererea.
  2. Adeverință eliberată de angajator cu veniturile obținute anterior nașterii copilului. Aici trebuie să ceri de la muncă o adeverință în care este stipulat că ai obținut venituri din salarii cu 12 luni înainte de a se naște copilul. În cazul în care nu mai ești angajat la acel post de muncă și ți-ai schimbat jobul, poți merge la fostul angajator să elibereze acea adeverință (este obligat să o facă), dar dacă nu o poți obține, poți cere de la anaf un astfel de document.
  3. Fișa de personal. Această fișă trebuie cerută tot de la angajatorul actual.
  4. Suspendare contract de muncă. La fel ca la punctul 3, acest document îl vei obține tot de la angajatorul actual în care se va stipula data de suspendare a contractului de muncă (adică acea lună în care vei fi în concediu “luna tatălui”). Trebuie stipulată data de început și sfârșit a suspendării.
  5. Acte de identitate: CI mamă și tată, certificat naștere copil, certificat căsătorie. Probabil cele mai simple documente.
  6. Extras de cont. Acest document îl poți obține de la banca la care ai un cont deschis în prezent. Poți merge să ceri acest extras de cont, sau dacă ai aplicația băncii, îl poți descărca direct din aplicație. Atenție, este foarte important (indiferent de modul în care vei obține extrasul de cont) ca acel extras de cont să aibă la vedere contul tău IBAN, dar și numele băncii emitente.

Totuși, este nevoie de mai multe documente pentru Luna Tatălui

Înainte de a lua acele documente de la postul de muncă, este nevoie să faci o cerere scrisă angajatorului. Aici poți fi ghidat de cineva de la resurse umane.

Apoi, pe lângă documentele atașate mai sus, trebuie să mai ai următoarele (voi continua cu punctul 7.):

7. Declarație pe propria răspundere că ai fost informat cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Toate primăriile au pe website un așa fișier, fiecare fiind puțin diferit (de aceea nu am adăugat un link). 

8. Declarația celuilalt părinte. Aici se va completa de către mama copilului.

9. În funcție de primăria de care aparții, este posibil să ți se ceară și o declarație cum că documentele atașate sunt conform cu originalul sau o declarație că ai solicitat în timp util “Luna tatălui”. Aceste documente se găsesc pe website-urile primăriilor și se pot procura foarte ușor. Nu voi atașa link-uri deoarece fiecare primărie are propriile documente. Dar ca să le găsești foarte ușor, dai un search pe google cu cuvintele cheie “declaraţie luna tatălui ataşare documente originale mmanpis“.

Pași de urmat pentru luna tatălui

Acum că ai toate documentele completate, trebuie să aflii emailul la care trebuie să le trimiți. Pe toate blogurile vei citi ceva de genul “trimiți email la primăria de care aparții”… Este adevarat, dar nu în totalitate. De obicei nu se trimit la contact@orașultău.ro… era bine dacă ar fi fost atât de simplu. 

Iată mai jos cum poți afla, de fapt, la ce email trebuie să trimiți:

1. Cu ajutorul MMANPIS.ro

Accesezi pagina de contact de la mmanpis.ro unde vei găsi mai multe numere de telefon. Când vei suna, să specifici din ce localitate ești pentru a fi ghidat/ă spre website-ul la care trebuie de fapt să suni. De exemplu, pentru Constanța sunt două website-uri (ajpis constanța sau constanta.mmanpis.ro), dar nici unul nu este efectiv al primăriei de teritoriu. De acolo vei fi ghidată spre o adresă de email care să se potrivească localității tale.

2. Suni la primăria localității tale

Dacă cu punctul unu nu rezolvi nimic (au fost cazuri), mergem mai departe. Suni la primăria/sectorul de care aparții și întrebi. Mai sunt cazuri în care numerele de telefon sau email ale primăriilor nu sunt actualizate, și deci, acest punct nu te va ajuta.. Mergem mai departe cu pasul numărul 3.

3. Găsești pe ministerul muncii datele de contact ale tuturor agențiilor AJPIS și APISMB

În mod normal, acest punct ar trebui să fie primul deoarece în această listă de pe Ministerul Muncii sunt trecute toate numerele de contact. Această lista presupune a fi actualizată frecvent, dar cum trăim în România și acest lucru ne ocupă tot timpul, nu toate numerele/email-urile de contact sunt la zi. Dar dacă cei doi pași de mai sus nu te ajută, poate vei avea noroc cu acesta.

Trimiterea efectivă a email-ului cu documentele necesare lunii tatălui

Ok, presupunem că ai găsit emailul unde trebuie să trimiți acele documente. 

Atenție: Totalul documentelor trimise într-un email nu tebuie să depășească 5 Mb. Asigură-te că, dacă vei face poze, să micșorezi rezoluția camerei foto și fișierele să aibă până în 200kb mărime fiecare.

 

Le mai poți arhiva cu un program din windows (winzip sau winrar) pentru a micșora cât mai mult mărimea fișierelor.

Atenție: Chiar dacă de la tine merge să trimiți un email (să zicem că folosești ymail sau gmail), cei de la primărie nu vor primi toate documentele.

Am micșorat pozele, dar documentele pentru luna tatălui depășesc 5Mb. Ce pot să fac?

Dacă documentele pentru luna tatălui pe care dorești să le trimiți depășesc 5Mb, mai poti folosi un tool. Se numește Google Drive, poți încărca acolo fișierele tale și vei da acces printr-un link celor de la Ajpis/Mmanpis pentru a le putea descărca. Cum procedezi?

1. Creezi un nou dosar/folder în contul tău Google Drive

Documente luna tatălui dosar nou google drive
Documente luna tatălui dosar nou google drive

Pentru a crea un dosar nou în Google Drive, acționezi click dreapta oriunde pe pagina drive și selectezi “Dosar Nou“, pe care îl vei denumi “Documente luna tatălui“, apoi acționezi “Creați“.

Primire link de trimis pentru dosarul “Documente Luna Tatălui” de pe Google Drive

Primire link de trimis pentru dosarul Google Drive
Primire link de trimis pentru dosarul Google Drive

Acum, trebuie să dai acces celor de la Ajpis/Mmanpis la folderul “Documente Luna Tatălui”. Pentru a face acest lucru, acționezi click dreapta pe folder și îți va apărea un meniu. Din acel meniu selectezi “Primiți link-ul de trimis” (ca în poza de mai sus).

Foarte important: Permite vizualizarea acelui link

Permite vizualizarea oricărei persoane care are acel link
Permite vizualizarea oricărei persoane care are acel link

În mod normal, link-ul de primit este setat pe restricționat, dar tu trebuie să îl setezi pe “Oricine are link-ul“. Acest pas este foarte important deoarece vei permite angajaților Ajpis/Mmanpis să vadă pozele. După ce vei seta, acționezi butonul “Copiați link-ul” din dreapta chenarului. Acest link îl vei trimite în emailul cu documentele pentru luna tatălui. Să nu uiți să le explici pentru ce ai introdus acel link în emailul trimis de tine!

Am trimis! Aștept confirmare din partea lor?

În mod normal ar trebui să primești o confirmare de primire, dar la unele primării întârzie să apară. Dacă nu ai primit confirmare, poți suna după o săptămână pentru a întreba dacă documentele au fost primite și dacă sunt în regulă.

De final

Luna tatălui nu este transferabilă. Mama are 23 luni pentru îndemnizație creștere copil, iar tatăl are dreptul la una. Este bine de știut că tatăl poate avea mai multe luni de stat acasă atâta timp cât mama renunță la mai multe luni egale cu cât va sta tatăl acasă+1 lună. De exemplu, mama copilului poate opta să stea acasă 20 luni, iar tatăl va sta 4. Totodată, mama mai poate opta pentru stimulentul de inserție reprezintând 50% din cuantumul minim al indemnizației, timp de încă un an de zile de la momentul reangajării.

Sper că am acoperit tot ce era de știut cu privire la luna tatălui, dar pentru a ține link-urile valabile, te rog pe tine cititorule să ne anunți dacă unul din link-uri nu mai este valabil.