Prea multe teme pentru acasă date copiilor din România

O problemă apăsătoare pentru copiii din România sunt temele pentru acasă. Acestea sunt foarte multe, ocupând tot timpul copiilor și părinților deopotrivă.

 

Pe lângă faptul că părinții vin obosiți de la job-uri, este nevoie să stea cu copiii lor pentru a face temele. Dar haideți să deslușim această problemă pas cu pas. Totodată, în acest articol vei găsi și VIDEO-uri făcute de Digi24.

 

Prea mult timp alocat temelor pentru acasă

Copil nervos din cauza temelor excesive
Copil nervos din cauza temelor excesive

 

Temele pentru acasă sunt un factor de stres pentru copii. Ultimele cercetări menționează că timpul îndelungat petrecut făcând teme aduce copilului tău anxietate, furie sau depresie. Nu numai pentru tine temele sunt un al doilea job, ci și pentru copii. Dacă după ce ajungi acasă de la servici (8 ore) trebuie să stai încă 3-5 ore cu copilul tău făcând teme, gândește-te că și acesta, după cele 4-6 ore petrecute la școală, trebuie să o ia de la capăt acasă. Deci, când mai au copiii timp de joacă sau timp în familie

 

Câte timp trebuie alocat pentru teme în funcție de clasă

Cunoașteți regula celor 10 minute? De exemplu, dacă copilul tău este clasa I, temele pentru acasă nu trebuie să depășească 10 minute ca timp. Pentru copiii din clasa a II se mai adaugă încă 10 minute, adică un total de 20 de minute. Pentru elevii de clasa a VIII, temele pentru acasă nu trebuie să depășească ca timp 80 minute. Astfel, pentru clasa a XII temele să fie făcute în maxim 120 minute (două ore). 

Această regulă se referă la toate temele, cumulate în timpul menționat mai sus, nu pentru fiecare materie în parte (așa cum se practică în România).

 

 

Psihologul Alfie Kohn – cartea Mitul temei pentru acasă

Cartea Mitul temei pentru acasa
Mitul temei pentru acasa

 

Mitul temei pentru acasă este o analiza incisivă a sistemului de învățământ. În opinia lui Alfie Kohn, un set de concepții greșite despre învățare ne-a lăsat copiii cu mai puțin timp liber.

Mitul temei pentru acasă arată de ce concentrarea pe ideea de competitivitate nu este benefică. Alfie Kohn aduce argumentele necesare pentru a înțelege că acest lucru a adus și mai mult conflict în familiile noastre. Conform statisticilor lui, exista școli și sisteme de învățământ care funcționează și fără competiție și o fac foarte bine.

 

Declarația psihologului Alfie Kohn cu privire la teme pentru acasă

Fără teme. Niciun studiu nu a arătat că e nevoie să învețe în runda a doua, după o zi petrecută la școală. Cel puțin nu până la 15 ani. Familia trebuie să decidă ce trebuie să se petreacă în timpul dedicat familiei. Școala nu ar trebui să aibă dreptul să spună copiilor și părinților ce să facă atunci când nu sunt la școală. De altfel, anumite studii culturale au arătat că cei mici se descurcă mai bine unde nu sunt deloc sau sunt puține teme.

 

 

 

România este codașă în privința orelor petrecute pentru teme

Prea multe teme pentru acasă strică
Prea multe-teme-pentru-acasă-strică

Tincuța Apăteanu, expert în educație, susține că la nivel internațional sunt două sisteme. Sistemul Asiatic, unde elevii petrec mult timp cu temele, 14 ore în medie pe săptămână (ex: China, Japonia). Sunt copii care studiază mai mult decât copiii români. Copiii români petrec cam șapte ore pe săptămână cu temele. Sistemul Finlandez, unde copiii au puține teme și petrec mai puțin timp la școală. Dar există alte elemente care fac ca temele să nu mai fie relevante: un număr rezonabil de copii la clasă (20-25), profesori bine pregătiți, profesori care au autonomie în predare și, când observă că un anumit subiect nu a fost înțeles pot să petreacă timp pe el. Atunci temele nu mai sunt atât de importante!

 

Unde se clasează România din punct de vedere al temelor pentru acasă?

România este departe de Sistemul Finlandez. De ce? În România sunt clase de 30-35 de copii, profesorul trebuie să urmeze o programă (aproape robotic) şi nu are timp să rămână pe un subiect, chiar dacă își dă seama că elevul nu a înțeles.

 

 

Temele de vacanță sunt prea multe

 

Nu știu dacă ești de acord cu mine sau nu, dar sunt de părere că prea multe teme strică. Nu zic că trebuie “eradicate” de tot (deși ar fi o opțiune dacă profesorii ar știi cum să le capteze atenția elevilor și aceștia să înțeleagă tot din clasă), dar copiii nu se mai pot juca sau explora, și devin nervoși când știu ca trebuie să renunțe la mai bine de 50% din vacanța lor pentru teme. De ce se mai numește vacanță? Copiii trebuie sa se joace în aer liber, nu să stea în casă pentru că un profesor dă foarte multe teme, fără să se mai gândească că elevii au primit teme și de la alte materii (probabil la fel de multe pentru fiecare materie).

Nu mă înțelege greșit, avem profesori care știu acest aspect și renunță în a le mai da teme copiilor, deoarece vacanța este și a lor, nu numai a profesorilor.

Mai mult de atât, dacă copilul tău are multe teme de făcut, implicit vei avea și tu ca mamă.

 

 

OLD SCHOOL vs MODERN SCHOOL

Predarea Vechi versus Modern
Predarea Vechi versus Modern

 

Cu un sistem învechit, în unele situații chiar comunist, se încearcă aplicarea acestuia și în 2019, pe când restul Europei (mai ales Finlanda) și America au renunțat la materia extrem de stufoasă, la trăncănitul plictisitor al profesorului (fără ca elevii să înțeleagă vreo boabă), la temele pentru acasă exagerate sau pedepsirea elevilor (mai aspră) dacă nu sunt cuminți. 

 

OLD SCHOOL LEARNING (Ca-n România)

Sunt sigură că și tu ai avut profesori care predau lecția dar nu înțelegeai nimic. Dacă nu vedeai că acel profesor respiră, ai fi crezut ca e robot. În România profesorii trebuie să acopere foarte multă materie într-un timp foarte scurt, astfel acesta predă cât de repede se poate, nu are timp să revină asupra unui anumit subiect chiar dacă elevii nu au înțeles nimic și ce rămâne nepredat, dă ca temă pentru acasă

Un alt efect negativ este acela că temele scad interesul copiilor față de învățare și le reduce curiozitatea. Copleșiți de prea multe teme pentru acasă, copiii ajung să facă doar ceea ce li se cere și atât. Nu sunt interesați să afle mai mult sau să își pună întrebări, ci doar să scape cât mai repede. Ei au un singur gând, să termine cât mai repede și sa se joace! Cât crezi că a reținut din acele teme pe care le-a făcut (cu tine sau fără)?

 

Dacă nu ai citit încă MESAJUL UNEI MAME CĂTRE MINISTRUL EDUCAȚIEI, ar fi bine să o faci (click pe link).

 

Poate vor fi fete care citesc acest articol și mă vor contrazice. Dar să îți zic asta: Dacă un copil nu se joacă la timpul potrivit, nu își hrănește curiozitatea și nu explorează ceea ce-l interesează, cum ar dobândi o gândire dinamică sau dorința de a cunoaște mai mult? Cu atâta materie și cu temele excesive să fii sigură că nu le va dobândi! Nu mai zic că trebuie să dai bani grei pe meditații la un moment dat.. ți se pare corect?

Sunt sigură că sunt profesori care au o gândire out-of-the-box și care își învață elevii prin mijloace moderne, intuitive, îi face curioși și îi lasă să exploreze. Tot respectul pentru acești profesori care au înțeles importanța modului de învățare.

 

MODERN LEARNING

Metoda de predare modernă se referă la încurajarea copiilor să își dezvolte curiozitatea, astfel căutând singuri un răspuns pentru o întrebare dată. Dar această metodă nu poate fi aplicată orișicum, ci profesorul trebuie să aibă timp de explicații, să aibă o oră relaxată, să câștige încrederea copiilor astfel încât aceștia nu se vor simți izolați dacă răspund greșit. Totodată, temele pentru acasă sunt colective, iar mai mulți elevi lucrează la același proiect. Fiind teme colective, copiii își vor dezvolta și partea de socializare, iar tu nu va mai trebui să stai cu al tău să faci temele.

 

De exemplu, într-o clasă de 25 de copii pot fi 5 proiecte diferite ca subiect. În clasă se vor face 5 echipe a câte 5 copii, astfel încât vor acoperi 5 subiecte și totuși vor lucra în echipă. Dar acesta este unul din miile de exemple pe care le pot da pe acest subiect. Mă voi opri aici cu MODERN LEARNING deoarece acest articol este despre teme pentru acasă în România, iar noi suntem prea departe de acest vis modern.

 

Concluzie

Problema cu temele pentru acasă dăinuie de mult timp în România și probabil va rămâne la fel sau mai rău până actuala guvernare va fi schimbată. De ce zic mai rău? Că doamna ministru al educației (Andronescu) are idei comuniste și în loc să ne îndreptăm spre o educație modernă, noi ne îndepărtăm. Totodată, elevii au acum manual de sport… asta mai lipsea. Alizera.ro este un website apolitic, dar totuși nu putem trece cu vederea anumite aspecte.

 

Sperăm că acest articol ți-a fost de ajutor și nu uita să te abonezi